Flexibele contracten
De Wet Arbeidsmarkt in Balans is in werking getreden. Dit zorgt voor grote veranderingen binnen het arbeidsrecht in de zorg.
Oproepcontract
Eén van deze veranderingen is de verminderde flexibiliteit van contracten.
Een werknemer heeft onder meer een oproepcontract als geen vast aantal uren is afgesproken. Dit is het geval bij een nulurencontract. Een werknemer met een min-maxcontract, bijvoorbeeld van 20-30 uur in de week, heeft ook een oproepcontract.
Aanbod
Als een werknemer een oproepcontract heeft, bent u als werkgever verplicht om deze werknemer na 12 maanden een aanbod te doen voor een vast aantal uren. Het gaat om de uren die de werknemer gemiddeld heeft gewerkt in de afgelopen 12 maanden. Het is aan de werknemer om dit aanbod wel of niet te accepteren. De werknemer krijgt hier één maand de tijd voor.
Doet u dit aanbod niet? Dan kan de werknemer alsnog betaling van deze uren claimen. De flexibiliteit wordt dus fors beperkt. De gevolgen zijn ingrijpend.
Uitzonderingen
Voor de zorg gelden enkele belangrijke uitzonderingen.
De eerste uitzondering is de jaarurensystematiek: dit is nog wel mogelijk. Tenminste, als het loon van de werknemer gespreid betaald wordt over het hele jaar.
Daarnaast geldt een uitzondering voor consignatie- en bereikbaarheidsdiensten. Deze diensten zijn uitgezonderd als deze uren vergoed worden in geld of betaalde vrije tijd. Een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren en een wisselend aantal consignatie- of bereikbaarheidsdiensten, is daarom geen oproepcontract.
Kortom
De flexibiliteit is sterk verminderd. Voor de zorg gelden gelukkig enkele uitzonderingen. Wilt u hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact op met ons.