Geslaagd congres 'Cliëntenraad: van weten naar doen'
Afgelopen maandag vond in Nieuwegein het landelijk congres 'Clientenraad: van weten naar doen' plaats. Een drukbezochte bijeenkomst, waar ruim 800 leden van cliëntenraden en directe betrokkenen aanwezig waren.
Naast presentaties waren er panelgesprekken met cliëntenraadsleden, bestuurders en zelfs staatssecretaris Van Rijn van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Daarnaast zo'n 40 workshops, georganiseerd door professionals vanuit meerdere expertises, met veel ruimte voor uitwisseling met anderen. 'Er werden tussen bedrijven door veel waardevolle gesprekken gevoerd over onderwerpen die cliëntenraden bezig houden', aldus de LOC in een terugblik. 'Vertegenwoordigers van cliëntenraden gaven dan ook aan de dag zeer geslaagd te vinden omdat er zo ook op een prettige manier veel geleerd kon worden.'
Vanuit BVD advocaten werd een workshop verzorgd, 'In gesprek én overeind blijven', door mr. Jan Willem van Dommelen en mr. Erhard Koekoek. De cliëntenraad is de stem van de cliënt. Hij vertegenwoordigt en behartigt de belangen van de cliënt. Is het juridisch instrumentarium voldoende bruikbaar als je de relatie met je bestuurder goed wilt houden en hoe dan? In hoeverre kun je kijken naar en leren van andere medezeggenschapsorganen, zoals de ondernemingsraad? In deze workshop gaven onze advocaten de cliëntenraden een voorzet bij de beantwoording van dergelijke vragen.